AUTO 2016 |
Hei, tämä on ensimmäinen blogikirjoitukseni. Syy
kirjoittamiseen on sisäinen haluni jakaa, käsitellä kokemuksiani ja
näkemyksiäni. Tuleepahan arkisen työnteon lisäksi pohdittua omaa työtä ja koko
automyynnin alaan liittyviä teemoja kirjoittamisen kautta. Mitään logiikkaa tai
objektiivisuutta en lupaa, vaan kirjoittamani teksti on kuin päässäni virtaava
ajatusten joki.
Ensimmäiseksi teemakseni nostan tauon jälkeen AUTO 2016
näyttelyn, joka 8 vuoden ”hyllyllä” olon jälkeen oli nostettu pystyyn.
Viimeksihän homma ilmeisesti kaatui taloustilanteen muuttumiseen ja
kohonneisiin messukustannuksiin. Meno oli pohjolassa kuten Geneven näyttelyssä,
jossa itse käyn lähes vuosittain. Tällä kertaa oli opittu ja kustannukset
messurakennelmissa pysyi aika mukavasti maanläheisinä. Hyvä siksikin, että
oikeasti tuon pitäisi olla automallien, myyjien ja aiheesta kiinnostuneiden
kohtaamispaikka, eikä brändikilven kiillotuspaikka. Oli muuten alalla
työskentelevänä hyvä tutustua kilpailijoiden tarjontaan ja tuotteisiin samalla.
Tulipahan myös huomattua, että lähes osastolla kuin osastolla oli tuttuja. Niin
kai käy aina, kun työskentelee alalla pitkään. Hyvä kollegiaalinen heitto oli myös
Opel edustajalta iloinen toivotus: ”Kohtuullista myyntimenestystä”, jonka
kuulin käydessäni heidän osastolla.
Itse seisoin perjantaina ja sunnuntaina meidän omalla messuosastolla
ja en muistanutkaan, kuinka se käykään alaselälle. Tukirangan lihashuoltoon
täytyy alkaa kiinnittämään huomiota. Ehkä olin parempikuntoinen kahdeksan
vuotta sitten. Muutoin tunnelma oli hyvä ja uutena teemana aktiiviset koeajot,
joita kaikki jännittivät ennakkoon. Koeajot sujuivat paremmin kuin
oletimmekaan, eli siitä ei homma jäänyt kiinni. Meidän merkillä koko osasto oli
pelkästään Hybridi malleja ja paikalla oli myös kovasti odotettu C-HR
crossover, tai siis kansankielellä korkeampi maasturinnäköinen henkilöauto. Mukava oli jutella ihmisten kanssa, porukkaa
oli hyvin ja juttelu oli vilpittömän hyväntuulista puolin ja toisin. Itse tulee
helposti sokeaksi omiin tuotteisiin ja en olisi osannut ajatella, kuinka monta kertaa
kerron kahdessa päivässä, että Hybridi mallejamme ei siis tarvitse ladata öisin.
Ei - sillä ei ensin ajeta sähköllä ja loput bensalla, vaan käytetään 50/50
suhteessa kokoajan. Akut latautuvat liikkeestä. On meillä toki yksi
ladattavakin malli, mutta valtavirtaa ovat ns. täyshybridit. Noiden ladattavien
nimi on Plug In Hybrid Vehicle, eli PHV ja se siis on ihan eri juttu. (kuka
näitä voi oikeasti tietää?) Menee tuossa näköjään klikkejä metsästävä
journalismikin sekaisin, sillä viime viikolla oli klikattava uutinen, jossa
sanottiin Hybridien kuluttavan nelinkertaisesti lupaamiin kulutuksiin
verrattuna. Vasta koko artikkelin luettuani ymmärsin tämän tarkoittavan vain
ladattavia PHV Hybridi autoja. Olisi tässä normeissa autoalallakin opittavaa,
sillä hankala on auton kulutusta kertoa, kun sillä voi ajaa 20 - 50 km verran ladatulla
sähköllä ja loput bensalla. Tottahan se kulutus noissa nousee, jos sitä ei
lataa ollenkaan ja ajaa vain bensiinillä… Noh se ei siis koskenut meidän
valtamalleja, mutta samaan laariin satoi tuokin julkisuus.
Lopuksi aihe, joka toistuu aina vuosittain vuodenvaihteessa.
Opin sen Suomen jälleenmyyjien vuosikokouksessa Jyväskylässä. Kuuluisasta Sylvesterin
yöstä on siis kyse. Kaikki myyjät ja myynnin esimiehet alalla kuin alalla
hikoilevat tuolloin koko yön, sillä silloin myynnin SM-liiga on ohi ja seuraavana
aamuna aletaan jälleen nollista. Tunnelma on sama kuin hartiapankilla
omakotitaloaan rakentavalla. Illalla asentaa viimeiset lattialistat ja katsoo
ylpeänä koko vuoden kestäneen työn tulosta, mutta huonosti nukutun yön jälkeen
saapuu tontille huomatakseen paikalla olevan vain perkaamaton tyhjä tontti...
Onneksi lapsenomaisella uskolla menen eteenpäin ajatuksella,
että ensi kausi on meidän joukkueen
kausi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti