sunnuntai 11. joulukuuta 2016



AUTO 2016

Hei, tämä on ensimmäinen blogikirjoitukseni. Syy kirjoittamiseen on sisäinen haluni jakaa, käsitellä kokemuksiani ja näkemyksiäni. Tuleepahan arkisen työnteon lisäksi pohdittua omaa työtä ja koko automyynnin alaan liittyviä teemoja kirjoittamisen kautta. Mitään logiikkaa tai objektiivisuutta en lupaa, vaan kirjoittamani teksti on kuin päässäni virtaava ajatusten joki.

Ensimmäiseksi teemakseni nostan tauon jälkeen AUTO 2016 näyttelyn, joka 8 vuoden ”hyllyllä” olon jälkeen oli nostettu pystyyn. Viimeksihän homma ilmeisesti kaatui taloustilanteen muuttumiseen ja kohonneisiin messukustannuksiin. Meno oli pohjolassa kuten Geneven näyttelyssä, jossa itse käyn lähes vuosittain. Tällä kertaa oli opittu ja kustannukset messurakennelmissa pysyi aika mukavasti maanläheisinä. Hyvä siksikin, että oikeasti tuon pitäisi olla automallien, myyjien ja aiheesta kiinnostuneiden kohtaamispaikka, eikä brändikilven kiillotuspaikka. Oli muuten alalla työskentelevänä hyvä tutustua kilpailijoiden tarjontaan ja tuotteisiin samalla. Tulipahan myös huomattua, että lähes osastolla kuin osastolla oli tuttuja. Niin kai käy aina, kun työskentelee alalla pitkään. Hyvä kollegiaalinen heitto oli myös Opel edustajalta iloinen toivotus: ”Kohtuullista myyntimenestystä”, jonka kuulin käydessäni heidän osastolla.

Itse seisoin perjantaina ja sunnuntaina meidän omalla messuosastolla ja en muistanutkaan, kuinka se käykään alaselälle. Tukirangan lihashuoltoon täytyy alkaa kiinnittämään huomiota. Ehkä olin parempikuntoinen kahdeksan vuotta sitten. Muutoin tunnelma oli hyvä ja uutena teemana aktiiviset koeajot, joita kaikki jännittivät ennakkoon. Koeajot sujuivat paremmin kuin oletimmekaan, eli siitä ei homma jäänyt kiinni. Meidän merkillä koko osasto oli pelkästään Hybridi malleja ja paikalla oli myös kovasti odotettu C-HR crossover, tai siis kansankielellä korkeampi maasturinnäköinen henkilöauto.  Mukava oli jutella ihmisten kanssa, porukkaa oli hyvin ja juttelu oli vilpittömän hyväntuulista puolin ja toisin. Itse tulee helposti sokeaksi omiin tuotteisiin ja en olisi osannut ajatella, kuinka monta kertaa kerron kahdessa päivässä, että Hybridi mallejamme ei siis tarvitse ladata öisin. Ei - sillä ei ensin ajeta sähköllä ja loput bensalla, vaan käytetään 50/50 suhteessa kokoajan. Akut latautuvat liikkeestä. On meillä toki yksi ladattavakin malli, mutta valtavirtaa ovat ns. täyshybridit. Noiden ladattavien nimi on Plug In Hybrid Vehicle, eli PHV ja se siis on ihan eri juttu. (kuka näitä voi oikeasti tietää?) Menee tuossa näköjään klikkejä metsästävä journalismikin sekaisin, sillä viime viikolla oli klikattava uutinen, jossa sanottiin Hybridien kuluttavan nelinkertaisesti lupaamiin kulutuksiin verrattuna. Vasta koko artikkelin luettuani ymmärsin tämän tarkoittavan vain ladattavia PHV Hybridi autoja. Olisi tässä normeissa autoalallakin opittavaa, sillä hankala on auton kulutusta kertoa, kun sillä voi ajaa 20 - 50 km verran ladatulla sähköllä ja loput bensalla. Tottahan se kulutus noissa nousee, jos sitä ei lataa ollenkaan ja ajaa vain bensiinillä… Noh se ei siis koskenut meidän valtamalleja, mutta samaan laariin satoi tuokin julkisuus.

Lopuksi aihe, joka toistuu aina vuosittain vuodenvaihteessa. Opin sen Suomen jälleenmyyjien vuosikokouksessa Jyväskylässä. Kuuluisasta Sylvesterin yöstä on siis kyse. Kaikki myyjät ja myynnin esimiehet alalla kuin alalla hikoilevat tuolloin koko yön, sillä silloin myynnin SM-liiga on ohi ja seuraavana aamuna aletaan jälleen nollista. Tunnelma on sama kuin hartiapankilla omakotitaloaan rakentavalla. Illalla asentaa viimeiset lattialistat ja katsoo ylpeänä koko vuoden kestäneen työn tulosta, mutta huonosti nukutun yön jälkeen saapuu tontille huomatakseen paikalla olevan vain perkaamaton tyhjä tontti...

Onneksi lapsenomaisella uskolla menen eteenpäin ajatuksella, että ensi kausi on meidän joukkueen  kausi!

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti